Komu je určeno:
pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga a mají úspěšně ukončené základní vzdělání.
Obsah:
Škola, školní práce a role asistenta pedagoga,
Škola jako systém (včetně organizace školního roku), základní pedagogické a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací potřeby
Základy terminologie pro pedagoga asistenta
Práva, povinnosti a kompetence asistenta pedagoga, jeho odpovědnost, spolupráce s pedagogem a pedagogickým sborem
Součinnost asistenta s pedagogem a ostatními členy sboru
Základní orientace ve struktuře vzdělávacích programů
Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka
Základy didaktické a výchovné činnosti. Vyučovací proces. Cíl, motivace. Organizační formy vyučování. Individuální vyučování. Skupinové a kooperativní vyučování. Frontální vyučování.
Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy
Podpora žáka
Orientace v požadavcích školy na žáka (MŠ, ZŠ, SŠ)
Základy psychohygieny učení
Základní techniky cíleného pozorování zaměřeného na potřeby žáka a základní techniky pedagogické diagnostiky
Formy a metody podpory žáka při výuce a přípravě na vyučování
Základní znalosti řešení výchovných problémů. Preventivní a rozvojové zaměření výchovy; výchovný projekt (cíle, úkoly, metody); nové přístupy v pedagogice
Možnosti pomoci při upevňování hygienických a pracovních návyků, prosociálního chování žáka
Základní principy integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze a integrace
Systém péče o žáka,
Systém péče o žáka a základní právní předpisy
Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní pedagogika
Spolupráce škol a školských poradenských zařízení s pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR
Pedagogicko-psychologická a kulturní specifika v práci asistenta pedagoga,
Problematika zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání
Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky, fáze mediace a základní techniky
Komunikační dovednosti asistenta pedagoga
Forma:
kombinované studium 124H
Vzdělávací cíl:
• Orientace v roli asistenta pedagoga (odborný, sociální a pracovně-právní profil)
• Orientace v systému a organizaci školy
• Orientace ve školských právních předpisech a vnitřních předpisech školy
• Schopnost spolupracovat s učitelem při výchovně vzdělávací práci ve třídě a podpora žáků při zvládání požadavků školy
• Schopnost orientace v obecných zásadách pedagogické práce (příprava na výuku, podpora v průběhu vyučování, orientace v systému hodnocení žáka, pobyt dítěte ve škole) a v základních pedagogických pojmech
• Orientace v systému spolupracujících institucí (školství, poradenství, sociální a zdravotní péče, zařízení ústavní výchovy, policie, významné nestátní neziskové organizace atd.)
• Schopnost reagovat na běžné vzdělávací a výchovné problémy
• Schopnost cíleného pozorování zaměřeného na potřeby žáka
• Schopnost k smírčímu dojednávání v případě konfliktů a nedorozumění mezi školou, dítětem, rodinou, případně a dalšími institucemi
• Schopnost pedagogicky pracovat s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v podmínkách školy
• Schopnost pedagogicky pracovat s dětmi se zdravotním postižením
• Schopnost spolupracovat s ostatními pedagogickými pracovníky v souladu s podmínkami školní práce
Hodinová dotace:
Celkově vzdělávací program zahrnuje 124 hodin:
• 120 hodin výuky, z toho 80 hodin přímé výuky (přednášky a semináře) a 40 hodin pedagogické praxe ve škole
• 4 hodiny zkouška
Cílová skupina:
pracovníci, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga a mají úspěšně ukončené základní vzdělání.
Plánované místo konání:
Bude upřesněno
Akreditované kombinované studium pro asistenty pedagoga a školní asistenty v Brně
Brno Jakubská 1, Brno
česky