Kurz pro vedoucí pracovníky, liniové manažery a střední management
v rozsahu 2 školících dnů (16 hodin), jeho obsah je založen na britském a americkém know-how a mnohaletých zkušenostech lektorů Centra Dohody, s.r.o.
Záměrem modulu je naučit účastníky pravidla manažerské komunikace s podřízenými – přenosu nezkreslených informací mezi pracovníky organizace a taktéž dovednosti a techniky na zvládání konfliktů při práci manažera s lidmi a způsoby prosazování svého názoru při současném respektování práv jiných lidí. Účastníci budou mít možnost vyzkoušet si klíčové komunikační dovednosti a některé modely zvládání konfliktů a jejich následné analyzování s využitím videotechniky.
Cíle tréninku:
V tomto modulu se účastníci naučí:
· dovednosti interpersonální komunikace – vyjadřování, kladení otázek, aktivní poslech, potřebné pro efektivní komunikaci v práci, základní přístupy k zvládání pracovních konfliktů zohledňující zájem o prosazení se manažera a/nebo spolupráci s podřízeným,
· postup řešení – hlavní kroky zvládnutí pracovního konfliktu s podřízeným nebo nadřízeným s výsledkem přijatelným pro obě dvě strany v konfliktu – manažera i podřízeného,
· základy asertivního chování a prosazování svých názorů.
Program tréninku:
Charakteristika komunikace
· Charakteristika komunikace a její prvky
· Komunikační řetězec v organizaci - typické problémy organizační komunikace (simulace s videozáznamem)
· Předpoklady a dovednosti pro úspěšnou komunikaci
Neverbální komunikace
· Neverbální komunikace – význam složek neverbálního chování
· Nácvik pozorování neverbální komunikace s videem
Dovednosti verbální komunikace
· Vyjadřování, kladení otázek, aktivní naslouchání
· Dovednosti sumarizování a parafrázování
· Pozorné čtení jako způsob přijímání informací
Charakteristika konfliktů
· Charakteristika konfliktu a etapy jeho vývoje
· Hlavní příčiny konfliktů
Asertivita a zvládání konfliktů
· Asertivní, agresivní a pasivní chování a jejich projevy (video)
· Test asertivity
· Já jazyk v asertivitě a postup asertivního chování
· Nácvik typů asertivity na modelových situacích
Thomas-Kilmanův model zvládání konfliktů
· Thomas-Kilmanův model zvládání konfliktů
· Dotazník – preferovaný styl zvládání konfliktů
· Použití jednotlivých stylů a jejich nácvik v situacích
Zvládání emočně náročných situací
· Příprava na emočně náročné komunikační situace
· Techniky zvládání emocí při náročném jednání
Zvládání emocí po náročných jednáních
· Způsoby rychlého zvládnutí emocí po náročném jednání
· Techniky rychlé regenerace po náročném jednání
· Nácvik efektivních relaxačních metod
Použité metody:
Videotrénink, nácvik praktických dovedností se zpětnou vazbou lektora a skupiny. Řešení případů z praxe účastníků, instruktážní video, komunikační cvičení, rozbor případové studie.
Jazyk, v němž probíhá výuka:
Čeština, angličtina standardně, jiný jazyk možný po dohodě.
Doporučená délka školicího programu:
2 dny.