TA posuzuje úroveň fungování pracovního týmu jako celku. Je zaměřen zejména na vztahy ve skupině, schopnost vzájemné komunikace a spolupráce a mechanismy rozhodování. TA pomáhá k lepšímu zacílení rozvojových programů pro týmy, včetně následného koučování.
Stejně jako u individuálních diagnostických programů je princip TA založen na skutečnosti, že nejlépe lze předpovídat budoucí chování lidí (jednotlivců i skupin) na základě dříve projeveného chování a rozvíjet jejich schopnosti formou praktických činností. Proto jsou v průběhu TA před skupinu účastníků stavěny úkoly, které na ně kladou podobné nároky, jako očekávaný pracovní výkon.
Vedle klasických indoorových forem realizujeme rovněž outdoorové či kombinované (neardoor) varianty TA, které rozšiřují rejstřík užívaných modelových situací o reálné úkoly náročné na psychickou odolnost, rozhodnost, schopnost spolupracovat v týmu a optimálně strukturovat proces řešení. Díky výraznějšímu zapojení emocí se u účastníků snižuje možnost stylizací.
V rolích hodnotitelů TA se objevují pracovníci jak interní (manažeři, personalisté), tak externí (konzultanti, psychologové).
Nejčastěji využívané metody v TA:
Příklady aktivit:
Výstupem TA je hodnotící zpráva celého týmu (nikoli jednotlivců), která je prezentována zadavateli akce, případně celému týmu, obsahující i návrhy pro další rozvoj.