Anotace
Interaktivní kurz Multikulturní komunikace může být realizován jako
- kurz o multikulturní komunikaci v širokém pojetí
a nebo jako
- program zaměřený na jednu destinaci.
V takovém případě je zpravidla určen zaměstnancům, kteří se připravují na pracovní pobyt v konkrétní zemi (krátkodobý i dlouhodobý), případně zaměstnancům, kteří v dané lokalitě již působí. Tzn. jedná se zejména o manažery a odborníky, kteří v dané zemi spolupracují s místními zaměstnanci, vedou je a jednají s institucemi a obchodními partnery. Je potřebné, aby znali mentalitu obyvatelstva, místní zvyky, historii, kulturu a pravidla chování. Kurz může být určen také pro partnerky/partnery pracovníků, kteří v zemi budou pobývat dlouhodobě.
Cíle programu
- Příprava na spolupráci a komunikaci v jiné kultuře
- Seznámení se s kulturními rozdíly
- Specifika manažerské práce a obchodních jednání
Obsah programu
Kulturní rozdíly obecně:
- Základní informace o zemi, o jejím obyvatelstvu, kultuře a náboženství
- pravidla a zvyklosti chování na veřejnosti a v soukromí
- doporučení pro základní pravidla mezilidského jednání v neformální rovině (např. návštěva, pořádání společenského setkání, navazování neformálních vztahů)
- role mužů a žen ve společnosti/rodině
- citlivá témata pro konverzaci
- politický systém, volby, významné politické strany, vztah k EU, vztah k okolním zemím
- ekonomický systém
- umístění úřadů a státních institucí
- justice
- školství a zdravotnictví
- založení firmy v zemi
- běžný život v zemi - využívání dopravy, nákupy, návštěva restaurací, běžné oblékání, používání kreditních karet, typické společenské události, kulturní a sportovní vyžití v zemi
- sdělovací prostředky a internet v zemi
Specifika manažerské práce a obchodního jednání:
- zvyklosti obchodního jednání a jeho specifika
- jednání v týmu/samostatně, jazyk jednání, využití tlumočníka, určení času jednání, tolerance ke zpoždění, jednání se státními institucemi, písemné záznamy z jednání, potvrzování výsledků jednání, vztah k byrokracii, jednání s malou/velkou společností, postup jednání
- etiketa obchodního jednání
- předávání vizitek, oblékání v business sféře, chování vůči nadřízeným/podřízeným, vhodné dárky, je možné odmítnout pozvání na oběd/skleničku apod.
- rizika při obchodních jednáních
- zvyklosti při jednání se zaměstnanci a řízení zaměstnanců
- očekávaná role manažera, jak jednat s pracovníky na stejné úrovni, jak s podřízenými
- porovnání manažerských zvyklostí v dané zemi a v ČR
- pozice odborů, jednání s odbory
Užitečné v této souvislosti může být i ...
Metody
- interaktivní výklad
- trénink
- praktická cvičení a případové studie
Klíčová slova
multikultura, multikulturní, zahraniční, ex-pat, ex-patriot, výjezd, diplomat, protokol, kultura, interkulturní, interkulturální, cross-culture, komunikace, obchodní jednání, adaptace, mentalita, zahraničí, rozdíly, zvyklosti, zvyky, management