Hodnotící nebo diagnosticko-rozvojové centrum je časově ohraničená multisituační zkouška, jejíž výsledky jsou zpracovány týmem externích a interních pozorovatelů – hodnotitelů.
Možnosti využití
při výběrových řízeních (externí a interní výběrová řízení, výběr pracovníků pro zahraniční stáž aj.)
při hodnocení možností profesního růstu
v rámci osobního rozvoje stávajících pracovníků
jako podklad pro změny v organizační struktuře
Sestavení programu závisí na konkrétních požadavcích zadavatele, tzn. na cílech, jichž je třeba hodnotícím centrem dosáhnout.
Program zahrnuje kombinaci odlišných situací, v nichž jsou účastníci pozorováni dle předem stanovených kritérií. Většina akcí se zaznamenává na videokameru či jiná média (např. telefonická zařízení). Tento záznam slouží k následnému posouzení a jako zdroj informací pro zadavatele.
Program
Individuální modelové situace – rozhovory, simulované rozhovory, případové studie, prezentace, hraní rolí, morální dilemata, zkoušky znalostí a orientace v oboru.
Skupinové modelové situace – sledují výkonové, interpersonální a kognitivní charakteristiky, schopnost zvládat stres a zátěž.
Psychodiagnostické testy – výkonové a osobnostní dotazníky, projektivní metody, pozornostní testy, testy manažerských dovedností, sociometrie aj.
Přínosy
výběr vhodných zaměstnanců na nejrůznějších pozice
získání objektivních poznatků o výkonové a osobnostní kapacitě posuzovaného
předpověď možného budoucího zaměření jedince
snížení rizika nahodilého a intuitivního rozhodování o dalším rozvoji zaměstnanců
možnosti vypracování dalšího vzdělávání dle potřeb účastníků
určení možného kariérního růstu
odborné a nezávislé poskytnutí zpětné vazby účastníkům