Koučování je jednou z nejúspěšnějších a nejžádanějších metod rozvoje a vedení lidí posledního desetiletí. Tento přístup je založen na filosofii jednoho ze zakladatelů koučování, T. W. Gallweye, který napsal:
"Koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje maximalizovat jeho výkon."
Rozdíl od běžně užívaných výukových metod spočívá v tom, že kouč nevnucuje pracovníkovi svá řešení, rady a zkušenosti, ale vychází z pracovníkových možností a zkušeností, jeho vlastních nápadů a idejí.
Kouč v průběhu své práce vede koučované pracovníky k tomu, aby oni sami byli napříště schopni podobné problémy řešit sami. S jednotlivcem nebo skupinou pracuje externí kouč, který pomáhá pomocí profesionálně vedeného rozhovoru - konzultace řešit zadaný problém či požadavek, pomáhá najít řešení, otevírat pracovníkovy možnosti a podporovat jeho potenciál.
Tuto metodu je možné uplatnit jak pro jednotlivé osoby, např. manažery, vedoucí pracovníky, podnikatele, obchodníky, tak pro celé pracovní kolektivy (např. střední management firmy, obchodní oddělení apod.).
Typické příklady zakázek vhodných pro koučování jsou:
naučte mě lépe si uspořádat čas,
naučte mě umět komunikovat s podřízenými,
naučte moje lidi, aby byli pracovitější a více loajální,
naučte nás pracovat v týmu,
pomozte nám s reorganizací firmy,
pomozte nám s uplatněním principů orientace na zákazníky,
pomozte nám uřídit rychlé změny v našem prostředí apod.
Způsob a délka spolupráce pak závisí na zájmu a zapojení koučovaných. Stejně jako u videotréninku, někdy postačí několik sezení v průběhu 2 - 3 měsíců, jindy se práce může rozšířit na další oblasti zájmu klienta. Práce je ukončena splněním předem dohodnuté zakázky.
Velkou předností této metody je velmi individuální přístup kouče ke koučovanému, maximální flexibilita při sjednávání schůzek a možnost spojení koučování s jinými metodami rozvoje dovedností, jako např. videotrénink.