Lean Management – nástroje řízení v oblasti výroby

Kontakt na dodavatele získáte po registraci

Toto poradenství je poskytováno dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.
Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci. Nebo použijte poptávkový formulář.
  • Poradenství

  • ID akce:
    558132

Popis poradenství Lean Management – nástroje řízení v oblasti výroby

Zkušenosti při zavádění Lean Managementu ve společnosti Motorpal a.s. slovy Ing. Vladimíra Drvoty, ředitele SBU trysky

Podnikatelská úspěšnost každého ekonomického subjektu je založena na maximálním uspokojení zákazníka, který se vždy snaží dosáhnout tří základních kriterií při dodání výrobku či služby:
  • nejnižší cena 
  • maximální kvalita 
  • minimální dodací termín. 
Cílem Lean Managementu je přímo ovlivňovat všechna tři kriteria a přinést podniku peníze, atraktivitu, trvalý růst zaměstnanců a firmy. Přenést prostřednictvím správného řízení výroby spokojenost od zákazníka také na majitele. 

Lean Management – „snížení plýtvání pomocí zlepšovacích aktivit“

Základní myšlenkou Lean Managementu je odstranění plýtvání především zdroji, lidskými aktivitami a časem, a to ve všech probíhajících výrobních procesech. Pomocí určení hodnoty jednotlivých procesů, pomocí propojování procesů v nejvhodnějším pořadí, pomocí přesného plánování docílí toho, že budete vyrábět s méně a méně více a více – a přitom budete stále blíže a blíže k tomu, co přesně vyžadují Vaši zákazníci. Je třeba vyrábět bez závad to, co chce zákazník v době, kdy to chce a pouze tolik, kolik chce.

Co Vám Lean Management přinese:
  • výrazné snížení průběžných dob výroby 
  • absolutní minimalizaci zásob 
  • růst obrátkovosti zásob 
  • snížení nedokončené výroby 
  • optimalizaci výrobních kapacit vzhledem k potřebám zákazníků 
  • růst flexibility (rychlosti reakce) na požadavky zákazníků 
  • snížení nákladů na lidské zdroje 
Jak těchto cílů dosáhnout?

Určení hodnoty procesů je prvním krokem, který musí být v rámci uplatňování zásad Lean Managementu proveden. Na základě určení hodnoty dojdeme k definici procesů a aktivit, které musejí být minimalizovány. 

Procesy v tomto případě dělíme do tří kategorií:
  • vytvářející hodnotu 
  • nevytvářející hodnoty, ale nutné 
  • nevytvářející hodnotu – mohou být okamžitě eliminovány. 
Zmapování současného stavu výroby se pohybuje vždy ve dvou neoddělitelných rovinách zabývajících se:
  • hodnotovým tokem 
  • informačním tokem. 
Mapa současného stavu výroby tvoří výchozí úroveň pro všechny zlepšovací aktivity, na jejím základě jsou v návrhu budoucího stavu výroby definovány jednotlivé cíle.

Implementace navržených opatření musí probíhat tak, aby došlo k nahrazení řízení výroby tlakem řízením výroby tahem, který je řízen požadavky zákazníka a aby bylo vytvořeno co nejvíce míst s plynulou předávkou a s co nejmenšími zásobami. Při implementaci je nutné si také uvědomit, že budujete systém, který je třeba stále udržovat a zlepšovat.

Poradenská firma TES Praha, a.s., jejíž systémy řízení jsou etablovány v řadě českých a zahraničních společností, již řadu let implementuje podnikové nástroje „ve směru dovnitř podniku“. V poslední době jsme se podíleli na několika projektech řízení výroby na principech Lean Managementu, a proto nabízíme naše zkušenosti i Vám.

Zkušenosti při zavádění Lean Managementu ve společnosti Motorpal a.s. slovy Ing. Vladimíra Drvoty, ředitele SBU trysky:

Vstup nového majitele do společnosti Motorpal a.s. v roce 2002 předznamenal zásadní změny v řízení společnosti. Jedním ze základních cílů bylo zefektivnění výroby pro klíčové zákazníky a dosažení maximální přidané hodnoty, konkrétní cíle managementu pro rok 2003 v oblasti výroby jsou stanoveny takto:
  • Snížení průběžné doby výroby - cíl: snížení na 50%. 
  • Snížení stavu nedokončené výroby – cíl: snížení na 50%. 
  • Zvýšení obrátkovosti zásob – cíl: růst na dvojnásobek. 
  • Optimalizace využití kapacit vzhledem k požadavkům zákazníků – cíl: vyrovnání takt time a cycle time 
Jednou z metod s jejíž pomocí lze dosáhnout vytyčených cílů je Lean Management, pro který se rozhodla i naše společnost. V průběhu prvního pololetí byl společně s poradenskou firmou TES Praha, a.s. nastartován proces zmapování současného hodnotového toku a navržen budoucí štíhlý hodnotový tok. Dodnes již Motorpal prošel částečnou implementací štíhlého hodnotového toku a vyhodnocuje přínosy se zavedení projektu, které z větší části naplnili očekávané cíle. Z těchto důvodů rozhodl management společnosti o dalším rozšíření Lean Managementu do dalších organizačních částí společnosti Motorpal.